Stiftets nye hjemmeside skal hjælpe sognene

Københavns Stifts hjemmeside bliver tydeligere målrettet kirkens ansatte og frivillige. Det skal lette arbejdsgangene og gøre det endnu lettere at finde det, man leder efter

Af Henrik Dons Christensen

Når du i fremtiden går ind på kirkenikbh.dk, vil du opdage, at meget ser anderledes ud.

Nu leder siden nemlig hen til Kobenhavnsstift.dk. Information til kirkens ansatte og frivillige tager mere plads, og nyhederne fylder mindre.

Ændringen sker, fordi Københavns Stifts presse- og kommunikationsafdeling har udarbejdet en ny kommunikationsstrategi, som har fokus på at facilitere rådgivning til de ansatte og frivillige sognene i Københavns Stift.

Hjemmesiden bliver derfor også mere enkel i sit udtryk, hvor der er færre valgmuligheder, men hvor de mest efterspurgte informationer er fremhævet.

Det nye layout lægger sig op ad de øvrige stifters hjemmesider og Folkekirken.dk, så hvis du af og til læser nyheder der, vil du helt sikkert kunne nikke genkendende til udtryk og layout.

Brug bare Google, når du søger efter indhold

Vi har prioriteret forsidens indhold, så de mest søgte elementer bliver fremhævet. Det er arrangementer i stiftets kirker, stiftets administrative opgaver, referater fra møder i stiftsråd og -udvalg og biskoppen. Resten af indholdet kan findes gennem den såkaldte burgermenu i øverste højre hjørne.

Den allerletteste måde at finde det relevante indhold bliver faktisk at søge på google efter indholdet.

I dag er søgning på google og andre søgemaskiner den mest anvendte måde at finde sit indhold på nettet, og derfor arbejder vi på at gøre vores tekster så lette at finde for søgemaskiner, så du finder forsikringsenheden i Københavns Stift, når du googler den, og stiftets kursuskalender, når det er den, du har brug for.

For at gøre det lettere at finde en given side, vil Presse og Kommunikation i Københavns Stift gennemskrive siderne, så de oftest anvendte søgeord indgår i siderens brødtekst

I starten kan der være udfordringer, hvor gamle links vil poppe op i søgemaskinerne, men i takt med, at hjemmesiden begynder at få sit eget liv, vil disse gamle links forsvinde fra google, bing osv.

Dap’en er fortsat den primære ressource for viden

Selvom stiftets nye hjemmeside bliver mere målrettet de ansatte og frivillige i kirken, så er det det ikke alt, der vil kunne findes på kobenhavnsstift.dk.

Der er nemlig en række dokumenter, som kun kan findes på den digitale arbejdsplads, men i de tilfælde vil vi henvise til siderne på DAP’en, hvor dokumenterne findes.

Vi håber, du vil tage godt imod hjemmesiden, og at du vil bidrage med feedback og kritik, så du får det bedste værktøj til dit daglige arbejde i folkekirken. Send ros og ris til kikkbh@km.dk.

Ny hjemmesides funktioner

• Den nye hjemmeside er udviklet i samarbejde med Folkekirkens IT
  • Fokuseret forside med færre menupunkter
  • Direkte adgang til DAP'en fra alle sider
  • Den meget populære kalenderfunktion fortsætter i et nyt format, hvor det bliver lettere at finde begivenheder på tværs af sognene.
  • Der arbejdes fortsat på at få de sidste funktioner på plads.