Corona: Ingen ændringer for folkekirken

Nye corona-restriktioner i hovedstaden ændrer ikke retningslinjer for kirkelivet i stiftet

Regeringen indførte i går nye restriktioner i København og en række omegnskommuner pga. stigende smittetal. Men det betyder ikke nye retningslinjer for folkekirken: Antallet af deltagere til gudstjenester, konfirmationer, begravelser osv. er fortsat bestemt af BÅDE afstandskravet OG arealkravet. Det samme gælder andre aktiviteter i kirkernes lokaler – fx valgforsamlinger i forbindelse med menighedsrådsvalget.

Det betyder, at der skal være én meters afstand mellem alle tilstedeværende, og to meter, hvis der er sang. Personer, der dagligt er i tæt kontakt, kan sidde med normal afstand. Og der må i alt være max én person pr. 2 kvadratmeter, når man hovedsageligt sidder ned.

Udendørs begravelser og bisættelser er omfattet af et forsamlingsforbud på 200 personer.